lördag 17 januari 2009

Jag tror att allt har en mening


Jag tror verkligen att allt har en mening. Sen betyder inte det att allt som händer leder till något positivt. Men jag tror ändå att alla människor ¨på jorden har ett syfte med sin existens. Låter kanske djupt och anningens flummigt men jag tror verkligen att det är så. Alla möten och allt som händer en för en vidare genom livet. Sen finns det saker som händer en som känns som helt meningslösa när dom händer. Som när Emil dog tex. När hela ens värld kastas om och är total i kaos. Då känndes livet och allt annat helt meningslöst.men sen efter en tid så upptäcker man att det fortfarande finns en mening med livet. Tiden läker alla sår, eller gör så att man står ut med sina sår som man har i hjärtat. Man hittar andra vägar och lär sig leva sitt liv på ett annat vis. Man lär sig leva med saknaden.
Min mening med livet efter Emils död va Dylan. Han va 4 månader när Emil dog. Och han gjorde att jag orkade leva vidare och att jag orkade hålla huvudet ovanför vattenytan. Även om första året va en rent helvete stundvis. När jag blev gravid med Dylan så hade jag och Chris bara levt ihop i 2 månader. Det gick väldigt fort och det va kanske inte alltid en dans på rosor.
Många tyckte och tänkte nog att det va i snabbaste laget, men jag tackar min gud för att jag är den jag är och det är att jag är väldigt spontan och kanske inte alltid tänker igenom allt innan jag handlar. Det har ofta slagit tillbaks på mig och gjort att jag hamnat i knipa eller fått det jobbigt. Men inte i detta fall.
Jag tror alltså att Dylan kom till oss så fort för att hjälpa mig att klara av förlusten av Emil. Och jag tror att Emils existens på jorden va att hjälpa mig att utvecklas och att göra mig till den jag är idag.
Emil har lärt mig så otroligt mycket. Han gav mig en helt annan syn på livet. Och det gjorde han med dom flesta människor han mötte under sitt liv. Han lämnade verkligen ingen oberörd och dom som han mött i sitt liv har honom föralltid i sitt hjärta. Emils liv va inte så långt som det kanske borde varit, men han har verkligen inte lämnat jordelivet obemärkt.
Och som en underbar och mycket klok människa skrev i ett brev efter Emils död
"Räkna inte hans liv i antal dagar utan i dess innehåll" Och hans liv va verkligen fullt av innehåll.

Våran kämpe Våran hjälte Emil Ludwig Isenborg

3 kommentarer:

  1. Du skriver så vackert gumman. Det kunde inte sägas bättre
    kram kram (anna)

    SvaraRadera
  2. Så fint du skriver Hanna! Det var kul att få träffa dig och Dylan julas - vi ses snart igen! Kram!

    SvaraRadera
  3. Beklagar det som hänt er! :`(

    SvaraRadera