onsdag 28 januari 2009

Dikter som berör mig




Så liten plats en människa tar på jorden.
Mindre än ett träd i skogen.
Så stort tomrum hon lämnar efter sig.
En hel värld kan inte fylla det.
Så litet en människas hjärta är.
Inte större än en fågel.
Rymmer ändå hela världen
och tomma rymder större än hela världen
ändlösa tomma rymdskogar av tystnad sång


författare: okänd





Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och något alldeles oväntat sker
Världen förändrar sig varje dag
men ibland blir den aldrig detsamma mer


författare: Alf Hendriksson




Gråt inte för att jag är död
Du har min röst
den finns i dig
den kan du höra när du vill
Du har mitt ansikte
min kropp
Jag finns i dig
Du kan ta fram mig
när du vill
Allt som finns kvar
av mig
är inom dig
Så är vi jämt tillsammans


författare : Barbro Lindgren

1 kommentar:

  1. Ett levande barn
    för en tid fanns du till

    Gav tro och framtids hopp
    Din glädje var smittande
    Som en solig dag

    Så lite vi vet
    Tar livet för givet!

    MVH Gladiatan

    SvaraRadera